Sabtu, 30 Oktober 2010

Orang Kerajaan Dulu dan Kini...


Ini sahaja untuk renungan ...zaman IT nii dah banyak perubahan di buat ...aku sekarang cara orang kerajaan bekerja pun dan patut berubah...Semalam aku terima satu kes ..aduan pasal ketidakpuasan terhadap perkhidmatan yang diberi ...aku bukan nak komen siapa salah atau betul tetapi sebagai anggota kerajaan di zaman IT kita patut bersedia untuk mendisplinkan diri kita dengan perkara-perkara yang akan berlaku dengan tidak dijangka...

Aku tak nak bercerita dengan lebih detail tetapi cuma sebagai satu buah fikiran kita perlu ada persiapan kalau perkara yang tak diingini ..apa yang patut dibuat ..kadang-kadang kita kabur...seketika ..tetapi dalam islam pun ada maklumkan muzakarah ( perbincangan ) wujud dari dulu lagi...makna gunakanlah ilmu .muzakarah ini .....
Kita boleh berbincang dengan rakan sekerja atau pegawai atasan supaya masalah yang kita hadapi ketika itu dapat kita soft dengan lebih baik lagi...kadang-kadang kita tak perlu selesaikan..dengan segera ....

Pengalaman aku dalam menangani masalah aduan nii bukannya pengadu tak tahu masalah yang dihadapi oleh anggota kerajaan ..tahu ! tapi mereka cuma nak lebih sikit iaitu penjelasan dari kita sendiri dengan lebih profesional...sebab itu penjelasan itu perlu dibuat dengan menyertakan dokumentasi..bukannya cakap kosong ..sahaja (modal air liur tak main bang !!) ...sebab manusia nii ada pancaindera yang dikurniakan allah dan mereka akan gunakan dengan sepenuhnya ...jadi faham-faham je apa yang aku naak maksudkan...

Satu lagi ..kita sebagai anggota kerajaan ..niii tolong le jangan main tunjuk je...atau arah ke sana ke sini...dia nii bukannya robot ...maaf le zaman dah berubah..jadi sebaik-baik sattle dengan baik..

Untuk kebaikan bersama aku bagi tips sikit dalam menangani masalah aduan nii...
  1. Biasanya Pengadu yang mengadu dengan suasana tengang ..jadi kendurkan dengan secepat yang mungkin ..Bagaimana ? He he lucu pula rasanya-kalau aduan dibuat guna telefon ..cepat-cepat tanya nama dan nombor pengadu kemudian maklumkan akan dihubungi semula dengan segera dengan alasan tidak berapa jelas ...ambil masa 1,2,3 minit ok call balik... . Tanya nama ajak duduk di tempat yang lebih privasi ..bawa dalam bilik yang berlainan... Satu lagi baca bismilah insyallah ok...

  2. Setiap janji perlu ditunaikan ..jadi kalau janji 5 minit akan call semula ..call le...atau berjumpa buat perjanjian...( manusia nii akan berasa dihargai...dengan pihak yang menepati janjinya).

ok le tuu...sebenar banya lagi tapi kalau banyak pun kalau tak amal tak guna juga...